Hoe aftrekbare tankkosten in een eenmanszaak maximaliseren?

Aftrekbare brandstoffen

Sinds het aanslagjaar 2021 zijn de brandstofkosten voor je eenmanszaak beperkt aftrekbaar, afhankelijk van de CO2-uitstoot. Voor de fiscus mag je deze aftrekbare tankkosten bewijzen of forfaitair ramen.

2 berekeningsmethodes voor je aftrekbare tankkosten

Als zaakvoerder van een eenmanszaak mag je je beroepskosten inbrengen: forfaitair of werkelijk, op basis van concrete bewijsstukken. Ook je brandstofkosten vallen onder de noemer van beroepskosten. Om die in rekening te brengen zijn er 2 methodes: op basis van bewijsstukken of op basis van gemiddelde brandstofprijzen:

  1. Je houdt alle bewijsstukken zoals tickets en uittreksels bij en telt alle bedragen (exclusief btw) op. Je voegt er nadien de niet-recupereerbare btw aan toe. Dat is normaal gezien het volledige bedrag, want je kan de btw alleen maar recupereren op btw-conforme facturen.
  2. Of je baseert je berekening op gemiddelde brandstofprijzen en het gemiddelde verbruik per kilometer. Onderstaand voorbeeldje helpt je ongetwijfeld op weg.

Je kan elk jaar zelf beslissen welke berekeningsmethode je hanteert, dewelke je natuurlijk het meeste voordeel oplevert. Kies je methode 2, dan moet je je baseren op de nieuwe gemiddelde brandstofprijzen voor 2022. Deze liggen, gezien de energieprijzen, uiteraard hoger dan in 2021.

BrandstofInkomstenjaar 2021Inkomstenjaar 2022
Benzine 95€ 1,6060€ 1,9182
Benzine 98€ 1,6360€ 2,0287
Diesel€ 1,5727€ 1,9895
LPG€ 0,6466€ 0,8165

Een voorbeeld

Stel, je hebt in 2022 in totaal 10.000 kilometer gereden met je BMW X1. Die heeft een gemiddeld verbruik van 8,5 liter benzine 95 per 100 kilometer.

  • Hou je je bewijsstukken bij, dan maak je op basis hiervan de rekensom zoals hierboven uitgelegd.
  • Wil je een forfaitaire inschatting, dan is dit de berekening: 10.000 (gereden kilometers) x 0,085 (liter per kilometer) x € 1,9182 (gemiddelde benzineprijs). Resultaat: € 1.630,47.
  • Is € 1.630,47 hoger dan de rekensom die je maakte op basis van je bewijsstukken, dan hanteer je best de berekening volgens gemiddelde prijzen.

Maar je aftrekbare tankkosten worden nog méér beperkt

Welke methode je ook gebruikt, hou er rekening mee dat het resultaat ervan niet het bedrag is dat je mag aftrekken. Je moet nog het beroepsgedeelte ervan bepalen én het bedrag fiscaal beperken:

  • De fiscus laat je alleen maar het aantal kilometers inbrengen die je gereden hebt voor professionele doeleinden. Hou een kilometeradministratie bij of maak gebruik van het forfait.
  • En ten slotte moet je ook het fiscale aspect in rekening brengen: je mag uiteindelijk slechts een percentage inbrengen in functie van je CO2-uitstoot, met een minimum van 50% en een maximum van 100% wanneer je wagen minder dan 200 gram uitstoot. Stoot hij meer dan 200 gram uit, dan is het simpeler: 40% aftrekbaarheid. Heb je je wagen aangekocht voor 1 januari 2018, dan geldt er een minimale aftrek van 75%.

Ben je dus van plan om een nieuwe wagen aan te schaffen, let dus zeker op de impact ervan op het milieu. Hoe minder uitstoot, hoe meer kosten je kan aftrekken. Ondertussen is de transitie naar een elektrische vloot ingezet, want uiteindelijk zijn er veel (fiscale) voordelen bij de aankoop van een elektrische auto in Vlaanderen:

  • Geen BIV (Belasting op inverkeersstelling)
  • Volledige vrijstelling van verkeersbelasting
  • Minder kosten Voordeel Alle Aard als je de wagen ook privé gebruikt
  • 100% fiscaal aftrekbaar
  • Verhoogde investeringsaftrek van 150% op laadpalen
  • Lagere onderhoudskosten en brandstofkosten

Wat raden wij jou aan?

Stel dat je helemaal vanaf 0 mag beginnen, dan is een elektrische auto het beste alternatief. Ook al is hij duurder in aankoop, je krijgt er veel voordelen voor in de plaats. En uiteindelijk zal de restwaarde ook hoger zijn dan een klassieke auto met verbrandingsmotor. De recente Europese klimaatwet, die nieuwe benzine- en dieselauto’s vanaf 2035 verbiedt, laat je trouwens binnenkort geen andere keuze.

Heb je nog geen elektrische auto, dan is een tankkaart een optie om je brandstofkosten te bewijzen. Zo krijg je maandelijks een factuur en is 50% van de btw voor beroepsverplaatsingen aftrekbaar. Je moet ook geen ticketjes meer verzamelen die wellicht verdwijnen in je auto en waarvan je de letters en cijfers na een tijdje niet meer kan aflezen.

Welke tools of methode je ook gebruikt, wij kennen de spelregels en gaan samen met jou op zoek naar de beste oplossing in functie van jouw professionele trajecten, je privébehoeften en de spelregels inzake fiscaliteit.

Gerelateerde artikelen